
Moda Bir Yemek Şekli
Rüveyda Sadak
Konforlu ve sempatik (!) adeta bir yaz sıcaklığında, çeşitli renk ve desenlerle kapitalden sosyal medya reklamlı piyasaya… Bahsedilen, ekmek deseninde bir ayakkabıydı. Para kavramından ziyade ekmek konusunda gerçek olan, nimetin farkında olmaktı. Çünkü bu bir değer bir etik idi. Başüstüne deyimi vardır, biliriz hep bilinir. Saygı ve hoşgörü ile ekmeğin başüstüne deyimi referans alınarak, toplumsal değerleri rencide eden söz konusu böyle bir durum seyredildi. Hangi desen için ayakkabı konusunda ekmek şekli rutin görülebilir ki? Günümüz için sosyal medya denince sıra dışı tezat örnekleri görmek mümkün. Bu biraz da anything goes to yani her şey gider postmodern söylemine denk bir kullanım olarak, toplum hayatında güncelliğini muhafaza ediyor. Çürümenin iyi-kötü kavramlarıyla aynı zamanlı bir platform olan sosyal medyadaki gayreti, oldukça geniş bir yelpazeden sesleniyor bireye. Böylece kelimeler; nimet, değer, etik gibi
toplumsal açıdan önemli olan farkındalıkları görmezden geliyor. Alışkanlığa dönüşen sosyal medya gibi olmakla değer, değersizleşen bir cümleye yerleşiyor. Piyasada farklılığı cazip görülen moda başlıklı birtakım trend ürünler, iltifata tabii olmadığı gibi etik değere olumsuzluk yükleyip, tolere edilebilmesi de toplumsal bir teyit ve avantaj sayılamazdı. Ki bireysel olarak nimete dair olması gereken sorumluluk böyle bir doğruyu ifade ediyor. Dini hassasiyetin örnek olarak ekmek kapsamında değerlendirilmesi, aslında bir tür islamofobi takıntısını gelişen çağın değişen moda kavramlarıyla açıklıyor. Toplumsal çerçevede yer alan her konu, sosyal medyada birbirine bağlı türevlerde gündem oluşturuyor. Son zamanlarda artış gösteren bilumum yapay zeka ritüeli ve marjinal kavramlı örnekler de devam ederek, sosyal medyaya dahil oluyor. Bir yemeğe ithafen, gerçeğin dışında bir sanat (!) ile kıyafet kavramını böylece revize ediyor olmalı. Adı ise moda. Masal değil gerçek bu ya, diyen sosyal medyalı, mangal filmi... Mekân konusunda mezarlıkta yapılan eğlence, normal sayılabilir miydi? Dini hassasiyetin içler acısı bu durumu için ne yazık ki sosyal medya farkındalığı, yine gayet sosyal (!) bir kullanım oluşturdu, mezarlıkta eğlence ile! Ve marjinal farklılık için yapılan bu keyif, sosyal medyadaki rekor denemeyi başaramadı.
Değişen zaman, etik değere saygıyı tolere edebilecek bir kavram tabiî ki değil. Ekmeğin ayakkabıya dönüşümü bir zaman genişliği ve gelişmişliği olabilir mi? Ekmek yerde değil, elde olmalı. Ve ekmeği, yerde gördüğü halde hemen bir kare fotoğraf ile bütünleştirmek bir yetenek değil bir saygı tezatıdır. Entelin, sıra dışı olabilmek için dairesel bulutları, karayolu biçiminde tasarlaması ancak böyle bir imkânsızlık olabilirdi. Moda adıyla sunulan menüden, ekmek farkındalığı (!) bu olsa gerek.