Rüveyda Sadak

Medya sosyalde, olmak? Ol(a)mamak?

Rüveyda Sadak

Farklı sayfalarda, titizlikle (!) ve ayıklamaya gerek duyulmaksızın her gün ayrı konunun rencide gündemlerine alışıldı. Görünen o ki bu gündemlerde biri, geleneksel bilgi dağarcığında Shakespeare’i, konuk ediyor. Güncel bu ya, ‘olmak ya da olmamak’ idi, bütün mesele. Peki toplum kapsamına dahil görülen sosyal (!) mobbingden böylece bahsedilebilir miydi? Nitekim hepsi toplum kapsamında birer günceldi. Bilginin edinilmesi için medya sosyalde sadece saniyeler gerekiyor. Bu süre içinde gerekli ve gereksiz kavramları, yer değiştirerek gerçek bilginin akışını ifade edemiyor.

Her alanda sözün özü kavramıyla bilgi, gerçek ile hemfikir olmalı. Medya sosyal, alışkanlığa dönüştürdüğü birtakım kurgu senaryoları, hiyerarşik dağılıma yerleştirdi bile. Birinci ve üçüncü çoğul kavramları, zamanın her an’ını meşgul eden bir espri (!) oluşturuyor. Ve medya sosyal, aktif ikilem dışında coğrafik nüfuzu espriyle bir tür show haline getiriyor. İki seçenekli bir karşılaştırma var/dı, sosyal medyada sabit. Bu bir espri zannedilse de hafızaları hâlâ dalga bazında değerlendirişi, espri konu için gereksiz bir yorum olduğunu da alenen mutabık kılıyor.

Geleneksel yerelin gerçekliği, neden alay içerikli karşılaştırmalara tezat oluşturur? Bu konuyla coğrafyanın pek de bir ilgisi yok aslında. Söz konusu mentalin gerçeği itibariyle düşünüyorum öyleyse varım’ı açıklayan daha somut bir örnek olabilir mi? Söz konusu yorum karşılığı, insan. Bu da bir bilgi bilim ifade değil mi? Metropolün, standart bir şehre oranla mekân boyutu ya da bir uçak için neden yeryüzü değil de gökyüzü sorusunu yöneltmek tezatı, tam olarak bunun içindi. Teknolojinin aktive edildiği günümüz için toplumsalın küresele devamını sağladığı ileri standart, tabiî ki yadsınamaz gerçekliğiyle toplumsal bir gelişim ve değişim sağlıyor. Teknoloji denince, aklın kimyası bir anda medya sosyal oluveriyor.

Ve bu da olmakla olmamak kapsamında asıl meseleyi düşündürüyor. Nasıl bir gelişim ve nasıl bir değişim? Yapay kurgu içerikli konular, toplumsalı rencide detayıyla medya sosyalin profesyonelliğindeydi. Nitekim sözde esprili irdeleme sanatı (!) inisiyatif gerektiren bir hassasiyet olmalı. Ve sebepli değer kavramı, gerekli ve gereksiz konusunda doğruyu ifade edebilecek kadar önemli bir toplumsal.

Yazarın Diğer Yazıları