MAHMUT YILDIRIM İLE TİYATROYA DAİR
Başak MERAL GÜNDÜZ/Gelecekte nasıl bir tiyatro anlayışına sahip olacağız? Bunun hakkında biraz fikir edinmek için Almila Tiyatro Atölyesi kurucusu genel sanat yönetmeni Mahmut Yıldırım ile bir söyleşi gerçekleştirdik.
GELECEKTE NASIL BİR TİYATRO ANLAYIŞINA SAHİP OLACAĞIZ?
Her geçen gün tiyatroya olan ilgi biraz daha fazlalaşıyor. Seyircilerden talep arttıkça tiyatro sahneleri daha profesyonel daha disiplin kokan oyunlarla performans sergileyen oyuncularla ve ekiplerle karşılaşacaktır.
TÜRKİYE’DE TİYATROYA VERİLEN DEĞERİ NE İLE ÖLÇERDİNİZ?
Türkiye'de sanat ve sanatçıya verilen değer ne kadar artarsa merhamet duygusu o kadar gelişir.Sanatın değerini merhametle ölçebiliriz ancak.
TİYATRO OYUNLARININ TANITIMI İSTENİLEN DÜZEYDE Mİ?
Tiyatro oyunlarının tanıtımı istenilen düzeyde yapılamamasından ötürü seyircilere turnelerle ulaşılmak zorunda kalınıyor. Turneye çıkan bir oyunun külfeti çok çok fazla olduğundan tercih edilen bir konuma getiremiyoruz maalesef. Ülkemizde kitap okuyan sayısıyla tiyatro izleyen sayısı denk diyebilirim.
SANATIN İÇERİSİNDEKİ EN TEMEL UNSUR NEDİR NE OLMALIDIR?
Sanat her daim var oldugundan beri birleştirici güç olmuştur. Zamanında devletler arası barışı saglayan önemli unsurlardan biri haline gelmiştir.Sanatın oldugu yerde - olumsuzluklara yer kalmaz. En temel unsur birleştirici güç olması.
GELENEKSEL TİYATRO ANLAYIŞIMIZ GÜNDEN GÜNE YOK MU OLUYOR?
Bununla ilgili çalıştığım kurumlarda elimden geldigince köy,seyirlik,hacivat-karagöz,meddah ,Nasrettin Hoca ,Keloğlangibi oyunlarımızı ve kahramanlarımızı yaşatmaya calisiyorum.. Her kurum eğer bu şekilde bir yol izlerse yok olmaktan kurtarabiliriz. Kimse kostüm bulamıyorum demesin.İnternet sitelerinde kostümler mevcut oyun metinleri mevcut . Yapmamak icin bahane aramayın derim.
GELECEKTEN BEKLENTİNİZ NEDİR?
Sanatçı kavramı meslek olarak görülsün.Haluk Bilginer'in dediği gibi işsiz adama sanatçı diyorlar cümlesini silmek gerektiğine inanıyorum.
ON YIL SONRA TÜRK TİYATROSUNU NEREDE GÖRÜYORSUNUZ?
7 - 10 yıl sonra devlet tiyatroları kalırsa ve şehir tiyatroları her şehirde olursa daha refah bir ülkede daha çok gencin kazandırıldığı bir seviyede olmasını umut ediyorum.
TÜRK TİYATROSUNUN SORUNLARI NELERDİR NE YAPILMALIDIR?
Yeteri kadar destek bulamamak. Maddi imkansızlıklardan ötürü kapanan bir sürü kaliteli tiyatro ekibi var. Kendi şehirlerinin belediyesi tarafından amatör ekipler desteklenirse o şehirler huzurlu şehir kapsamına dahi girer.
SİNEMANIN TİYATRODAN DAHA FAZLA İLGİ GÖRMESİNİN SEBEBİ NEDİR?
Sinema bir kere çekilip yayınlanan ve pazarı çok kolay olan bir sektör.. Yapımcılar reklam ve sponsorlarla büyük kitlelere ulaşabilirler.Fakat tiyatronun bir turnesi ,oyuncu yeme içme,kalma,gidiş,geliş derken çok daha külfetli olabiliyor. Tamamen canlı performans ve tamamen daha samimi bir ortam. Sinemanın önde olması pazarının kolay olmasından ötürüdür.
TİYATRO İZLEYİCİLERİNİ NASIL BULUYORSUNUZ?
Elazığ'da gercek bir seyirci potansiyeli oluştu. Bunun icin memnunum. Önemli olan bu seyircilerimizi kaybetmemek.
PROJELERİNİZDEN BAHSEDER MİSİNİZ?
Bu sezon içerisinde kısa filmimiz olacak. 19 - 20 Ekimde Belediye Kültür Merkezi’nde KIZILELMA adlı oyunumuz sahne alacak. Yine ondan önce 13 Ekimde Dünya Klasiği BREMEN MIZIKACILARI sahne aldı.22 Aralık ta Belediye Kültür Merkezi’nde TÖRE adlı oyunumuz gerçekleşecek. Afad,Lösev gibi kurumlarla projelerimiz olacak.